UTKER?

Wie is er niet opgegroeid met pannekoeken, poffertjes en cake, gemaakt met het bakpoeder van
Dr. Utker? Utker? Nee! Oetker!
Met een OE!
De oe van “Oei, wat is die merk-
naam een begrip in de Nederlandse huishoudens” en niet met de uh van Uggel Hotterkwalm.

 

Uggel wie? Hotterkwalm. Ach joh, je kent hem wel… Nijenrode en zo…
Maar niet meer zo studentikoos als toen... Nu is hij een hele Uggel.
Strak in het antracietgrijze pak, jasje iets te klein à la Matthijs
van Nieuwkerk, broekspijpen nèt even te kort à la Jort Kelder en Bram Moszkowitcz, lichtpoepbruine, halfhoge Van Bommels (zonder sokken!),
Arya Boy shirt (uiteraard geen stropdas, want anders zie je die hippe
binnenkant van dat kekke hoge boordje niet), haartjes zorgvuldig in de
war gestyled…

Uggel heeft een baan. Nog niet echt een wereldbaan, vindt hij zelf...
Hij is Junior Brandmanager bij Dr. Oetker. Dat ‘junior’ op zijn visitekaartje
stoort hem wel… Hij is tenslotte al bijna dertig... Zijn direct leidinggevende,
de Senior Brandmanager, is maar een paar jaar ouder en die heeft niet
eens Nijenrode gedaan...

Dat ‘junior’ moet eraf. Uggel moet dus iets doen waardoor hij opvalt bij
de directie van het concern. Hij moet zichzelf op de kaart zetten.
Iets veranderen. Iets dat iedereen meteen opvalt. Iets waarover gesproken
wordt. Hij moet zijn eigen, persoonlijke stempel op Dr. Oetker drukken,
zodat hij later kan zeggen: “Kijk. Dat heb ik voor elkaar gekregen.”
En het mag niet teveel kosten...

Was de oprichter van het bedrijf niet een Duitse apotheker? 
Jaja, Dr. August Ötker uit Bielefeld heeft in 1891 het befaamde bakpoeder ontwikkeld. Daaruit ontstond een bloeiend familiebedrijf, dat uitgroeide tot een international, die over de hele wereld een scala aan producten verkoopt. Maar buiten de Duitssprekende landen begreep niemand die umlaut op Ötker. Nu wordt ö ook wel geschreven als oe en dàt snappen ze wèl in de rest van de wereld. Bijna overal spreken ze die oe uit als uh. Bíjna overal. Maar niet in Nederland dus. Hier is oe gewoon oe. Fout!
Uggel ziet zijn kans...

Hij schrijft een briljant MarComPlan (jargon voor Marketing en Communicatie
Plan), maakt een flitsende powerpointpresentatie en in de eerstvolgende merkevaluatievergadering betoogt hij gloedvol dat Nederland in de pas moet gaan lopen met de rest van de wereld. Nederland moet Utker gaan zeggen in plaats van Oetker. De handen gaan massaal op elkaar. Uggel krijgt carte blanche. Hij mag de kaaskoppen gaan opvoeden...

Daarom horen we hier in elke commercial voortaan Dr. Utker. Met een uh.
Het volk mort. Huisvrouwen begrijpen er niets van. Bij de klantenservice komen talloze boze brieven binnen. Het marktaandeel zakt. Maar Uggel weet van geen wijken. Hij moet en zal ons leren hoe het hoort. Tot meerdere eer en glorie van zijn jobtitel. Hij wast zijn handen in onschuld en laat op de homepage van de website een linkje zetten naar een pagina waarop de verandering van de uitspraak van de merknaam wordt uitgelegd:

“We zijn er trots op dat Dr. Oetker nog steeds een familiebedrijf is.
Het kwaliteitsbesef en het ondernemerschap van onze oprichter is nog steeds aanwezig in ons bedrijf. Om dit te benadrukken hebben wij ervoor gekozen om
de merknaam voortaan net zo uit te spreken als de familienaam.”


Uggel heeft inmiddels nieuwe visitekaartjes laten drukken...

Terug.

Realisatie: V-webdesign
Ontwerp: De Beer|Zwarts & Hans ScholteĀ© Website laten maken delen