JUWEELTJES OP DE WEG

Heb je wel eens gelet op wat er op vrachtwagens staat?
Nee? Moet je toch eens doen als je in je auto op de snelweg zit. 
Er gaat een wereld voor je open. Je komt écht de meest merkwaardige dingen tegen. Vreemde namen, onverklaarbare logo’s, nietszeggende afkortingen en lettercombinaties, kortom: communicatieve miskleunen...

Neem nou HeuvelTrans uit Tiel.
Dat logo! Hoe bedenk je het!
Een blauwwitte ijsbeer staat met zijn linkervoorpoot op een naar verhouding vrij grote appel (mèt steeltje en blaadje). En als klap op de vuurpijl zien we op die appel een globe afgebeeld.
Snap jij het? Zie jij een verklaarbare
link met de bedrijfsnaam of het métier? Ik niet.

En dan deze. De Baby Dump. Een communicatieblunder van de aller-
bovenste plank, vind ik. “Zwanger?” vragen ze. En dan beelden ze niet een leuke, zwangere vrouw af, maar een schattig kindje, dat bijna smekend kijkt, zo van: “Je gaat me toch niet dumpen, hè?” Onderaan staat nog iets over “Alles voor je baby” en zo, maar voordat je dat hebt gelezen, ben je er al voorbij.

Deze is ook heel apart. Het is een Iers/Nederlands bedrijf, dat verpak-
kingen, papier, dozen en karton produceert en iets met recycling doet. Natuurlijk noem je je dan Smurfit Kappa. En uiteraard kies je blauw en wit als huisstijlkleuren. Smurfit Kappa is één van 's werelds grootste spelers in hun branche.
Ze kunnen vast niet door een waterkraan…


ZO KAN HET OOK

Heel af en toe kom je iets bijzonders tegen, een prachtig, briljant en functioneel ontwerp, dat je met recht truck art zou kunnen noemen. 
Hoewel veel ondernemers het ontwerpen van rijdende advertenties (want dat zijn het natuurlijk gewoon) blijkbaar zien als een sluitpost. Ze doen het zelf, of laten het neefje van de baas iets maken, want 'die kan zo leuk tekenen`.
Maar het kan ook anders. Sterker nog, het moet anders. Daar behoor je professionals voor in te schakelen. Als die zich op deze materie storten, ontspruiten aan hun creatieve breinen soms ware pareltjes, die het vertoeven op de snelweg een stuk leuker maken en bedrijfsimago's behoorlijk kunnen opvijzelen. 
In Duitsland wordt zelfs regelmatig een prijs uitgereikt voor het meest creatieve reclameontwerp op een vrachtwagen: de Rhino Rolling Advertising Award. Dit zijn een paar voorbeelden van daarvoor genomineerde ontwerpen uit recente jaren:

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 
LEF

Sporadisch, héél sporadisch, kom je iets tegen van een ondernemer met lef. Patrick van der Mark uit Beuningen is zo iemand. Zijn bedrijf zorgt voor
afvoer en vervoer van o.a. paardenmest en dat wil hij weten ook.
De indrukwekkende, Amerikaans aandoende trucks van Van der Mark berijden onze wegen met een ondubbelzinnige opdruk, compleet met een niet mis te verstaan URL... Chapeau!
Klik en klik.

ZONDER TRANSPORT STAAT ALLES STIL

Kijk. Dat is nou zoals het hoort. Een prima campagne van TLN (Transport en Logistiek Nederland) en ook nog eens creatief toegepast via het juiste medium. Dit komen we véél te weinig tegen op de weg. Klik hier en hier voor foto's.

EEN BEETJE HUMOR KAN OOK GEEN KWAAD

Dat moet de Canadese politica Danielle Smith hebben gedacht, toen ze deze vormgeving voor haar verkiezingsbus goedkeurde. Die vrouw heeft ballen!
Deze vind ik briljant. Deze ook (met dank aan Ilja Gort). Dit is goed bedacht (en mooi gedaan). En de ontwerpers van deze vehikels hadden zoiets van 'laten we eens leuk doen'. Klik en klik.

Terug.

Realisatie: V-webdesign
Ontwerp: De Beer|Zwarts & Hans ScholteĀ© Website laten maken delen