INSPIRATIE

Soms kom ik dingen tegen die me meer raken dan andere.
Omdat ze (in 
mijn ogen) gewoon goed zijn, origineel, authentiek, supercreatief,
ontroerend 
of heel grappig. Meestal zijn dat teksten, foto's of filmpjes, maar ook
wel 
advertenties, commercials of bepaalde vormen van kunst. Ze blijven hangen
in mijn hoofd en vormen een constante bron van inspiratie.
Op mijn Pinterest account en hieronder zie je er een aantal.
 

De laatste tijd zien we door de grote massa vluchtelingen die naar ons continent komt steeds meer verdeling tussen de Europese landen. Het idee achter Eurovisie is juist eenheid brengen in Europa en tussen de Europeanen. Daarom koos de organisatie van het Eurovisie Songfestival 2016 in Stockholm voor het thema ‘Come Together’. Producer Sven Stojanovic: "We want to get people to stop and think."

De strijd van vluchtelingen die alles achter zich moeten laten en met gevaar voor eigen leven over land en zee hiernaartoe komen in de hoop op een beter, veiliger bestaan, is door choreograaf Fredrik ‘Benke’ Rydman verbeeld in een krachtige, spectaculaire dans-act, The Grey People, die live werd uitgezonden in de stempauze van de eerste halve finale van het Songfestival op dinsdag 10 mei 2016.

De dansers, achttien volwassenen en één kind, zijn helemaal in het grijs gekleed en ook hun gezichten en haren zijn grijs gemaakt. De choreograaf legt uit: “For us it’s a gray mass of refugees, without identities, that comes to our countries. Once they wash away the gray, we see human beings.” En dat gebeurt. Aan het eind wassen de dansers hun gezichten schoon en gaan ze het publiek in. Mooi!



Deze commercial is er eentje uit de DELA-campagne ‘Waarom wachten met
iets moois zeggen, als het ook vandaag kan’. Hij loopt al een tijdje. Er zijn
nog een stuk of vijf van dit soort filmpjes en ze zijn allemaal goed, maar
elke keer als ik Leo en Fie in dat zwembad zie, krijg ik een brok in mijn strot
en zin om ook iets moois te zeggen tegen de mensen van wie ik hou…

Hoe dat komt? Natuurlijk is het reclame. Natuurlijk is het commercieel bedoeld.
Natuurlijk is het allemaal in scene gezet. Met één uitzondering. Al die filmpjes
zijn gemaakt met echte mensen. Geen acteurs.  Leo en Fie zijn écht Leo en Fie.
Wat Leo zegt, is echt en de reactie van Fie is dat ook. Dat komt over.

Bewijs? Klik hier voor een ‘achter de schermen’ filmpje.
En hier zie je de vijf andere commercials uit de serie:
Veerpont
Stadion
Lied
Supermarkt
Mentor 



Op maandagochtend 11 augustus 2014 werd Robin Williams dood gevonden
in zijn huis in Marin (Noord-Californië). Hij werd 63 jaar oud. We kennen hem
natuurlijk van de tv-serie Mork & Mindy en van films als The World According
To Garp, Good Morning Vietnam, Awakenings, Mrs. Doubtfire en Good Will
Hunting… Mij is vooral Dead Poets Society bijgebleven, waarin hij dit zei.



Dit prachtige filmpje onderstreept de tekst van Robin Williams nog eens.
De juiste tekst kan je wereld verande
ren.



Ook dit sluit aan bij wat ik hierboven heb geplaatst. Op 17 juli 2014 werd vlucht
MH17 van Malaysia Airlines boven Oekraïne uit de lucht geschoten. Aan boord
waren 298 mensen, onder wie 196 Nederlanders. Iedereen kwam om.
Frans Timmermans, destijds onze minister van Buitenlandse Zaken, sprak op
maandag 
23 juli in New York de VN-veiligheidsraad toe. 
Emotioneel en indrukwekkend. 
De raad nam unaniem een resolutie aan, waarin
het neerhalen van het toestel 
scherp werd veroordeeld.
 


Natuurkundig wetenschapper, hoogleraar, piloot en ruimtevaarder Wubbo Ockels
overleeed op 18 mei 2014 aan niercelkanker. De dag voor zijn dood sprak hij 
met zijn laatste krachten dit filmpje in. Een indrukwekkende, laatste oproep aan
de mensheid, aan ons allemaal, om de aarde niet ook te laten sterven...
Gaan we luisteren?



Nóg een voorbeeld van de kracht van woorden. In 2013 zei prof. dr. René
Bernards van 
het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis in Amsterdam in DWDD
dat het genezen van kanker geen wetenschappelijk probleem meer is, maar
een logistieke kwestie. 
Hij hield een gloedvol betoog over dat daarvoor alleen
nog maar veel geld 
nodig is. Die woorden inspireerden Ditzo om hun reclame-
strategie voor 2014 drastisch 
te wijzigen. Ze maken een jaar lang geen reclame
voor hun zorgverzekering en het 
geld dat daarvoor was gereserveerd, stelden
ze beschikbaar voor René Bernards’ 
baanbrekende kankeronderzoek.
 


Dit korte awarenesfilmpje voor de Australische organisatie PFLAG (Parents
and Friends of Lesbians And Gays) zet je volledig op het verkeerde 
been.
En daardoor op het goede.



Smart maakt niet alleen leuke autootjes. Ze hebben ook een heel eigen visie
op stedelijke mobiliteit. Onder de noemer Smart FOR bekijken ze problemen in
het stadsverkeer en zoeken ze oplossingen die het leven in de stad leuker en
veiliger maken. Dit dansende voetgangersstoplicht bijvoorbeeld. Mensen blijven

geamuseerd staan wachten tot het op groen springt, in plaats van dat ze het
rode licht negeren en gewoon 
oversteken. 



Triodos Bank geeft in deze commercial een andere kijk op welvaart en econo-
mie. Groeien we wel genoeg? En moeten we wel groeien? Groei gaat over
méér dan cijfers en waarde gaat over méér dan geld. Economische krimp
kan maatschappelijke groei blijken te zijn en met iets kleins kun je soms iets

groots voor elkaar krijgen. Volg je hart en gebruik je hoofd. Ik vind ‘m briljant.





Een leuke flashmob van T-Mobile. Als je zo wordt verwelkomd na een lange
vlucht terug naar huis, ga je toch heel anders over zo’n bedrijf denken.





Voor de introductie van een nieuwe lijn haarverzorgingsproducten bedachten
een paar uiterst creatieve geesten in 2014 een originele en erg opvallende abri
in de metro van Stockholm.

Later dat jaar gebruikte Barncancer Fonden, de Zweedse stichting voor
bestrijdingvan kanker bij kinderen, hetzelfde concept en dezelfde techniek 

om aandacht te vragen en geld in te zamelen voor de werkelijkheid van
alledag: 
elke dag wordt bij een kind de diagnose kanker gesteld.
Het meisje in het filmpje is Linn (14). Kijk hieronder en krijg kippenvel...



En nog zo'n supercreatieve toepassing van een abri. Het VVV van Graubünden
lokt reizigers op het Hauptbahnhof van Zürich via een interactieve live
verbinding naar de rust van dit Zwitserse vakantieoord. Zelfs de treintickets
van Zürich naar Graubünden worden ter plekke geprint en de man in de abri
belt desgewenst werkgevers en scholen op om te melden dat de mensen die
positief reageren, 
vrij nemen.



Dit vrij amateuristisch geacteerde, maar wel heel professioneel geproduceerde
reclamefilmpje van autoverhuurbedrijf Diks is zó over de top volgepropt met
platitudes, stereotypen en dubbelzinnigheden dat het daardoor toch leuk wordt.
Er zitten ook best wel een paar aardige grappen en vondsten in en de lol stráált
er vanaf. Het is bij Diks dik voor elkaar. Die boodschap komt in ieder geval over
en daar gaat het om, toch?

Terug.

Realisatie: V-webdesign
Ontwerp: De Beer|Zwarts & Hans ScholteĀ© Website laten maken delen