HET NEEFJE VAN DE BAAS

Copywriting is een vak, een ambacht, dat je kunt léren. Er bestaan
opleidingen voor, 
zelfs op HBO-niveau. Jammer genoeg worden veel
teksten van 
reclame-uitingen geschreven door het-neefje-van-de-baas-
dat-
op-school-zo-goed-was-in-opstellen-en-zo'n-opleiding-helemaal-niet- 
nodig-heeft.


Mensen zeggen wel eens tegen me dat ik me er niet zo druk over moet
maken, dat het 'maar reclame' is 
en dat het er dus niet toe doet, als in
termen van rendement het resultaat maar 
goed is. Ik bestrijd dat.
Het doet er wel degelijk toe. Verloedering en verarming van het vak. 

Dat is het. En het resultaat is misschien zelfs wel beter, als je de taal
goed en foutloos 
hanteert.

Hieronder zie je een aantal voorbeelden van dingen die me storen.


De Kop van Brabant is een bedrijvenpark in het Land van Heusden en Altena.
“Kop… Daar ik wel iets mee”, riep het neefje van de projectontwikkelaar.
En hij bedacht een paar leuke, pakkende slogans om ondernemers te
stimuleren zich daar te vestigen, zoals:
- Koploper in hoogwaardig parkmanagement en veiligheid!
- Uw bedrijf aan kop!
- Steekt ook uw bedrijf er hier met kop en schouders boven uit?
- De kop is er af!

Los van de taalfoutjes lijkt die laatste me toch niet fijn voor een bedrijvenpark
dat De Kop van Brabant heet…
En dan was er ook nog een grapjas die een steen door de kop van de afgebeelde
stoere man-met-gele-bouwhelm gooide. Kijk hier. Zo stond dat billboard lange
tijd langs de A27. Het is inmiddels vervangen door een nieuwe, met de briljante
tekst "Ook zo'n mooie kavel op de kop tikken? Nu kan het!"



"Ik hou van dingen die mijn ogen strelen…
Van pracht en praal, gouden juwelen…
Tot rode loper, zo’n fluwelen…
En kunst, dat vind ik ook zo chique..."

En meer van dat soort geneuzel.
 
Geloof het of niet, het gaat hier over hagelslag.
In een tv-commercial van De Ruijter.
 


Gespot door oud-collega Bart de Voogd: een abri in – ik vermoed – Amsterdam.
De tekst is geschreven door iemand die goed naar het Koningslied uit 2013
moet hebben geluisterd (“Daar is ’t dan, de dag die je wist dat zou komen…”)

Of zou John Ewbank stiekem bijklussen als copywriter voor Western Union?



Dit krijg je als je als hoofdredacteur van een gerenommeerd blad als vtwonen
je nichtje een keer een stukkie laat schrijven en het niet checkt voordat de boel
naar de drukker gaat... (Ook met dank aan oud-collega Bart de Voogd.)



 

 

 

 

 

 

 


Oud-collega, nu radiopresentator, acteur en cabaretier/comedian Steef Cuijpers
attendeerde me via Facebook op het feit dat ook in personeelswerving het
nodige 
mis is qua taalgebruik, getuige deze quote uit een taakomschrijving:

"Met een mok goeie cappuccino in de hand neem je deel aan de daily standup
omdat we bij Interactieve Media geloven in de kracht van SCRUM als project-
methodiek. (...) In de trein naar huis informeer je nog even je collega’s via
Slack 
met een artikel over de laatste ontwikkelingen in Angular JS."

Met Steef roep ik: jongens en meisjes, doe even normaal!
 


Een bongoënde hond? Jawel! Je moet toch wat om met je merk
(
Belvita) op te vallen? Maar ook de - deels gesproken, deels 
gezongen - tekst is niet voor de poes:

"Ik heb een ander ontbijt geprobeerd met Belvita.
Energie voor de hele ochtend.
Ik verschoon het bed, schone pan, ben een man die alles kan, 
een mannelijke man die bomen velt…
Oké. Dat laatste niet.
Maar ik vond een plek, trok een baan, ben een grapjas, zie me gaan, 
kocht iets nieuws, hing wat rond, met een bongoënde hond…
Zelfs dit spotje kon erbij. 
De ontbijtbiscuits van Belvita geven de koophydraten langzaam vrij
gedurende vier uur.

Belvita, energie voor de hele ochtend.
Morning Win."

Wie bedenkt zulke onzin?



Ik hoor ze gelukkig niet meer op de radio, die vreselijk irritante 
commercials van IT-Staffing, vol Engelstalig jargon en met een idioot,
gezongen, jaren zeventig jingletje aan het eind, 
plus natuurlijk een
Engelse pay-off… Good thinking! Maar ze hebben de landelijke radio-
zenders jarenlang vervuild. Om ze nog even in je herinnering terug 
te halen: 
hier hoor je een paar van die ondingen achter elkaar.

Ze zijn ooit gemaakt door full service reclamebureau Zeylmaker & Partners
uit Deventer. Zij hebben volgens eigen zeggen (op de website) “veel branches
flink onder de loep genomen”, kunnen zich “de feiten en eigenaardigheden
van iedere branche snel eigen maken” en hebben “onderscheidende expertise
opgebouwd met (!) een aantal bijzondere vormen van communicatie”. 
Maar ze “doen niet aan borstklopperij”, hoor…
Zou ik ook niet doen als ik zulke rommel maakte.

En op de website van hun klant vond ik dit pareltje:

"Er wordt wel eens gevraagd: wat is staffing eigenlijk? Is staffing detacheren,
bemiddelen, makelen? Het antwoord is telkens: nee. 
Staffing is meer dan
detacheren, staffing is een oplossing. Staffing is een oplossing voor dat
fenomeen dat bedrijven zo mooi maakt en dat het bedrijfsleven zo kenmerkt:
bedrijvigheid."

Jaja…



Je bent directeur Marketing bij de grootste grutter van Nederland
en je wilt je bezorgservice op een passende manier aanprijzen.
Dus ga je posteren en je geeft je neefje-met-de-talenknobbel de
opdracht om op die posters de mensen in hun eigen taal aan te
spreken.

Zo verschenen ze  in abri’s in de binnenstad van Groningen
Goed gedaan, jongen!
Beetje jammer alleen dat de tekst in het Fries is…


Met dank aan oud-collega Botte Jellema en zijn (in Groningen wonende)
zus Pytrick.



Mpodia.nl is een muziekwebsite. Je vindt er o.a. recensies van
nieuwe cd-releases. Deze bijvoorbeeld. De band is natuurlijk blij met
de lovende woorden en het rapportcijfer 8, maar de recensent kan
nog wel een cursusje Nederlands gebruiken…



Makelaar A: "Dolphijn... Ik vin het een prima naam"
Makelaar B: "Ja, maar we heb nog wél een goeie actie nodig 
om klanten te werf... En een pakkende slogan."
De directeur: "Mijn neefje heef deze bedach:
   De nieuwe NVM makelaar in Maassluis!
   Als wij uw woning verkopen ontvang u een gratis iPad!
Ik vin 'm briljant." 
Gejuich alom in de burelen. Knallende kurken. 
De directeur: "Zorg jullie er dan even voor dat de posters snel
wor opgehang in de stad?"

 
En zo verschenen ze in heel Maassluis.
 
Met dank aan oud-collega Cees van der Wel.
Klik op de foto voor een grotere versie.
 


Anna is de thermostaat van de Nederlandse Energie Maatschappij.
Mooi ding, maar in de tv-commercial 
zeiden ze: 
“Anna is alleen voor onze bestaande klanten, dus zorg snel dat je
bestaande klant wordt.” Bestaan er ook klanten die niet bestaan dan?



Liquor 43 en RTL8 organiseerden ooit akoestische kampvuursessies
met artiesten en publiek. In de tv-commercial kwam deze zin voor: 
"Wil jij je golden moment op dit exclusieve event beleven?" 
Huh? 



Het AD beweerde in een tv-commercial: “Wij maken nieuws.”
Kijk hier. Het is dus allemaal hún schuld… 



Knorr chef Sebastien zei in een tv-commercial: “Als Knorr-chef zijn mijn
rubber laarzen heel erg belangrijk. Hiermee kan ik namelijk het veld in.”
En meer van dat soort onzin. Typisch Nederlands landschap ook, in die
commercial.
 Kijk hier.



Wist je dat je bij MacDonalds al een ontbijtproduct plus een drankje hebt
voor maar € 2,95? Ze zeiden het in de tv-commercial
 en op hun website
Ontbijtproduct? 



ANWB brengt je verder. Ja, want "mobiliteit is volop in beweging"
volgens de tv-commercial. De dikke Van Dale 
omschrijft 'mobiliteit' 
als 'beweeglijkheid'. Dus beweeglijkheisd is volop in beweging...
Ehhh...?



Sinds Plantur 39 er is, "zijn vrouwen over veertig niet meer
bang voor haaruitval". Zo
 toeterden ze het jarenlang rond in hun
commercials.
Zijn vrouwen van boven de veertig daar bang voor dan?
En
waarom heet het Plantur 39 en niet Plantur 40+?



Viegtickets, mmm! Beetje joppiesaus erover... Ik ben er gek op. Jij ook?
Boek ze dan snel op Tix.nl!



Centralpoint is een webwinkel en - volgens eigen zeggen - één van de
belangrijkste, zakelijke ICT-leveranciers van Nederland. Je kunt er van
alles online bestellen. Smartphones, tablets, servers, storage-oplossingen,
netwerkkabels, laptops, printeraccessoires... Noem maar op.
Groot was dan ook mijn verbazing, toen ik in juni 2014 ergens anders
een macrolens voor mijn camera bestelde en die via Centralpoint geleverd
kreeg, vergezeld van dit mailtje (met leuke aanhef).
"We mind your business"? Better mind your own!



Tja, Facebook Messenger... Er is veel over te doen geweest. Dit mailtje
kreeg ik in juni 2014. Ze vroegen me om Messenger te gaan gebruiken
en ik heb die app natuurlijk meteen geïnstalleerd. Want dat MOET.
Stel je voor dat ik mijn Facebook-berichten niet meer op mijn smartphone
zou kunnen lezen... Ze waarderen het gelukkig wel en snappen dat het
even kan duren voordat een digibeet als ik "gewent" ben aan het gebruik
van een tweede app.  Fijn ook, dat ze "erna uit kijken" om het allemaal
met me te delen [punt, nieuwe zin, beginkapitaal].

Terug.

Realisatie: V-webdesign
Ontwerp: De Beer|Zwarts & Hans Scholte© Website laten maken delen